Transformatie sessie  

Een Transformatie sessie kan heel passend zijn wanneer je belemmerende overtuigingen, trauma’s of andere blokkades ervaart of op een andere manier worstelt met een bepaald thema in je leven.

Ervaar je onrust en onbalans in je leven? Heb je last van depressieve of burn-out klachten? Voel je je onzeker en durf je niet voor jezelf op te komen? Ervaar je angsten om écht dat leven te leven wat je wenst? Of weet je niet zo goed wie je bent en wat je zou willen?

Dan is er in essentie niets mis met je. Je systeem geeft je de boodschap dat de manier hoe het nu gaat niet in lijn is met wie je werkelijk in de kern bent. Het stroomt niet meer. Het klopt niet meer. Iets wil gezien worden. Je mag het aandacht geven om het te transformeren.

Wil je terug naar innerlijke rust en verbinding met jezelf en kun je hierbij (praktische) ondersteuning gebruiken?
Dan ga ik graag met je op pad!

Intake
We starten dit reisje samen met een intake van 60 a 90 minuten. Waarbij we je vraagstuk verkennen en wat ik voor jou kan betekenen. We stellen vast hoeveel sessies er nodig zijn en we leren elkaar een beetje beter kennen. Waarna we beide kunnen besluiten de reis voort te willen zetten.

Transformatie sessie
In de Transformatie sessie(s) werken we aan je vraagstuk.
Als Transformatief coach werk ik via een holistische benadering. Wat inhoud dat ik de mens behandel op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau. Ik gebruik hiervoor diverse methoden zoals: Emotional Freedom Techniques (EFT), Innerlijk kindwerk, BAM ademmethode, regressie therapie, mindfulness. Middels deze holistische manier van coachen ga ik samen met jou de diepte in om belemmerende overtuigingen, gedragspatronen en blokkades die jou in de weg staan om te leven vanuit je hart op te sporen en duurzaam aan te pakken. 

Een sessie duurt 90 a 120 minuten.


 

 

Heftige gebeurtenissen kan vele lichamelijk, psychische en emotionele klachten veroorzaken. Denk aan angst, belemmerende overtuigingen, onzekerheid, een knoop in je maag, buikpijn, druk op de borst, etc. Een trauma is een vastzittende emotie. Je kunt emoties zien als energie dat in beweging is. Wanneer we iets heftigs meemaken zet de energie zich vast op een bepaald punt, dit is vaak rondom organen of in chakra’s. Emotional Freedom Techniques is een transformatie werkmethode die deze blokkade effectief kan opheffen.

Hoe werkt het?
EFT is een combinatie van de Oosterse accupunctuur en Westerse affirmatie (bekrachtigende) psychologie. Het EFT-basisprotocol is een ritme waarbij het kloppen op een aantal vaststaande accupunctuurpunten in gezicht en romp gecombineerd wordt met het uitspreken van woorden en affirmaties. Dat kloppen op accupunctuurpunten een positief effect kan hebben op je gemoedstoestand en zelfs trauma kan oplossen vinden veel mensen in eerste instantie vreemd. Toch is er een redelijke verklaring voor. Wanneer we de EFT-punten bekloppen, beïnvloeden we de meridianen die voor het lichaam lopen. Deze meridianen zijn gekoppeld aan ons zenuwstelsel, dat weer een verbinding heeft met ons brein. Het brein geeft informatie af aan functies in ons lichaam, zoals ademhaling en hartslag. Uit onderzoek is gebleken dat EFT een direct positieve invloed heeft op ons emotionele brein en daarmee op ontspanning in het hele lichaam. Omdat we herinneringen ‘opslaan’ in ons geheugen op basis van de emotionele waarde en de daaraan gekoppelde gedachten, helpen de woorden de juiste associaties naar boven te halen. Het kloppen neutraliseert vervolgens het gevoel.

Klachten waarbij EFT o.a. te gebruiken is:
• trauma’s en nare herinneringen
• angsten
• onzekerheid
• belemmerende overtuigingen
• stressklachten

Als kind ben je afhankelijk van de mensen die voor je zorgen. Als jong kind ben je totaal niet in staat om iets te veranderen aan je omgeving of de omstandigheden die plaatsvinden en dus ben je dus afhankelijk van de mensen om je heen. Ieder mens, dus ook toen je nog klein was, heeft een natuurlijke drang naar liefde, aandacht en goedkeuring. Dit zorgt ervoor dat je als klein mens je gaat gedragen zoals je omgeving accepteert of van je verwacht. Je herkent vast de volgende uitspraken van je opvoeders: “Niet nu, nu komt het niet uit”, “Zeg dat maar niet tegen je moeder, want die gaat zich zorgen maken”, “stel je niet zo aan”, etc. Dan kun je als kind het gevoel hebben dat het beter is dat je je gevoel niet uit, het niet belangrijk zal zijn en houd je je stil. Of misschien ging jij juist opstandig gedrag vertonen en werd je misschien wel gezien als een ‘lastig kind’. Je deed er alles aan om je veilig en geliefd te voelen. Soms was er misschien een tekort aan aandacht, liefde, emotionele en/of fysieke zorg. Hoe dan ook, je ouders zijn niet perfect en hebben altijd de beste intenties gehad voor jou. Wat de omstandigheden ook zijn, je hebt hoe dan ook als kind trauma(s) opgelopen. Dat hebben we allemaal, hoe groot of klein ook.

Door dit soort ervaringen ontwikkel je bepaalde overtuigingen en patronen over jezelf, de ander en de wereld. En je creëert een manier om jezelf staande te houden in bepaalde situaties. Simpelweg omdat je als kind niet uit de situatie kunt stappen. Zo ontstaat een beschermingsmechanisme. We doen het allemaal, onszelf beschermen, omdat we denken dat we dat nodig hebben om pijn en/of afwijzing te voorkomen. Dit mechanisme bevat altijd drie kernelementen: angst, controle en niet willen voelen. Je bent bijvoorbeeld bang voor je gevoel, je wilt er controle over hebben en niet voelen wat er echt speelt. Dus je zoekt afleiding, gaat veel werken, sporten, afspreken met mensen, zolang je maar niet alleen bent, want dan bestaat de kans dat je gaat voelen. Of misschien herken je jezelf meer in please gedrag, piekeren of ervaar je angst of paniekaanvallen. Het kan ook zijn dat er situaties zijn waarbij je zoveel voelt dat je er bang van wordt en ga je het niet aan, omdat de kans dat je (weer) pijn gedaan wordt aanwezig is. Het beschermingsmechanisme gaat dit beschermingsgedrag inzetten om adequaat met de situatie om te gaan. Het kiest voor de minste weerstand, een manier wat goed past. Hierdoor wordt de situatie ‘onder controle’ gebracht. Dit maakt dat je de verbinding met je ware gevoel vernauwt wordt en zelfs afsluit. Dit gedrag herhaalt zich vanzelf weer, want het datgene wat ligt ‘opgeslagen’ in je systeem heeft nog weldegelijk werking en invloed. Het blijft zich herhalen tot jij bereid bent het aan te kijken en het te helen.
Hoe dan? Bijvoorbeeld door innerlijk kindwerk. Dit klinkt misschien wat vaag en zweverig. Maar het gaat eigenlijk over bewustzijn. We hebben allemaal een volwassen- en kind bewustzijn. Door welke bril kijk jij naar de wereld? Als je vertrouwen als kind beschaamd is kun je de overtuiging hebben dat andere niet te vertrouwen zijn en zul je in sommige situaties vanuit wantrouwen naar de ander kijken, je kijkt dan vanuit je kind bewustzijn. Soms kun je misschien extreem gevoelig reageren op een voor het oog kleine/normale situatie. Je voelt je ineens boos, angstig of barst in tranen uit of slaat juist dicht en kan niets meer uitbrengen. Het kan zich ook fysiek uiten door terugkerende buikpijn, hoofdpijn of stress klachten. Tijdens een transformatie sessie, innerlijk kindwerk laat je dit vast gelopen kind bewustzijn weer opgroeien naar het volwassen bewustzijn. Op die manier transformeer je dit trauma en zul je meer kunnen reageren vanuit je volwassen bewustzijn. Wat maakt dat jij je ontdoet van je beschermingsmechanisme en op een ‘gezondere’, volwassen manier naar jezelf, de ander en de wereld kijkt. Waardoor je keuzes kunt maken vanuit je hart en je VRIJ-er zult voelen.

“Verandering speelt zich af op gedragsniveau, terwijl transformatie een bewustzijnssprong inhoudt. Gedragsverandering is meestal slechts een herconditionering: het vervangen van één of meer conditioneringen door andere en hopelijk betere patronen. Transformatie daarentegen gaat over het oplossen van alle conditioneringen”. – Jan Bommerez